کلاه فرانسوی که گروه خونی شما را تغییر می دهد

در حالی که خود باسک ها از کلمات txapela یا boneta استفاده می کنند. آنها در کشور باسک بسیار محبوب و رایج هستند. رنگ‌هایی که برای لباس‌های محلی در فرانسه استفاده می‌شود بسته به منطقه و هدف متفاوت است: سیاه و آبی بیشتر از قرمز و سفید پوشیده می‌شوند که معمولاً در جشن‌های محلی استفاده می‌شوند.

مردم آراگون و کشور باسک کلاه فرانسوی را انتخاب کردند در حالی که کلاه سیاه به سرپوش رایج کارگران در اسپانیا و فرانسه تبدیل شد.

یک کلاه سیاه یادبود بزرگ، جام معمولی در مسابقات ورزشی یا برتسو است، از جمله ورزش‌های روستایی باسک، بخش‌های باسک تور دو فرانس، و Vuelta Ciclista al Pais Vasco. ممکن است دارای ارجاعات زینتی دوخته شده به دستاورد یا مسابقه باشد.

عملی بودن کلاهک از مدتها قبل آن را به یکی از لباس های نظامی، پلیس و سایر لباس های متحدالشکل تبدیل کرده است.در میان چند نمونه تاریخی معروف می‌توان به سربازان اسکاتلندی که کلاه آبی را در قرن‌های 17 و 18 می‌پوشیدند، Volontaires Cantabres، یک نیروی فرانسوی که در دهه 1740 تا 1760 در کشور باسک بزرگ شد، که کلاه آبی نیز بر سر داشتند، اشاره کرد. و شورشیان کارلیست با کلاه های قرمزشان در اسپانیا در دهه 1830.

در اسپانیا، بره معمولاً به نام بوئینا، گاهی اوقات به نام بیلبائینا یا بیلبا نیز شناخته می‌شود. آنها زمانی سرپوش مردانه معمولی در سراسر مناطق شمالی و مرکزی کشور، در مناطق کاستیا (هر دو شمال و جنوب)، آراگون،ناوار، لئون، کشور باسک، بودند.کانتابریا،  آستوریاس، اکسترمادورا  و گالیسیا. اولین مناطقی که آن را پوشیدند کشور باسک، ناوارا، آراگون و کاستیا بودند، اما در طول قرن نوزدهم در بیشتر اسپانیا گسترش یافت.

در سرتاسر اسپانیا به کلیشه ای از مردم روستایی تبدیل شده است، اغلب با مفاهیم منفی بی حوصلگی و بی حیایی، که در عباراتی مانند “paleto de boina a rosca” (“هیک پوشیده از بوئینا”) یافت می شود. تعداد استفاده کنندگان بونا را حتی بیشتر کاهش داد.