استفاده از پارچه جین برای دوختن لباس های خاص و شیک

به طور سنتی جین پارچه جناغی دست راست 3/1 است. امروزه در پارچه جین ایرانی از پارچه های جناغی 2/1، جناغی شکسته، جناغی زیگزاگ، جناغی معکوس استفاده می شود.

سایزبندی پارچه ها بعد از بافت انجام می شود،این فرآیند را می توان به روش اسید زدایی و روش اندازه گیری اکسیداتیو انجام داد.

اما این فرآیندها با تعدادی از معایب همراه است، برای غلبه بر این امر، اندازه گیری آنزیمی ترجیح داده می شود.

آلفا آمیلاز به عنوان عامل رسوب زدایی استفاده می شود. فرآیند آنزیمی نسبت به روش های شیمیایی دوستدار محیط زیست است.

شستن لباس هایی از جنس  پارچه جین ترک یکی از مهمترین فرآیندهاست. این فرآیند ارزش زیادی به لباس نهایی می بخشد. در فرآیند شستشو، اثر محو شدن به محصولات جین داده می شود.

روش های زیادی برای ایجاد اثرات محو شده وجود دارد.

شستشوی سنتی با استفاده از هر یک از روش ها یا ترکیباتی مانند شستشو با سنگ، شستشو با مواد سفید کننده قوی مانند هیپوکلریت سدیم، پتاسیم در هر آهنربا انجام می شود.

این فرآیندها سازگار با محیط زیست نیستند. روش های جایگزین توسعه یافته است.

آنزیم های سلولاز به جای سنگ پا برای ایجاد اثر سایشی استفاده می شوند.

تکنیک بلیچینگ مبتنی بر لاکاز توسعه یافته است. این آنزیم فقط به بیت نخ رنگ شده نیلی حمله می کند و بر ماهیت نخ پود سفید تأثیر می گذارد.

همچنین می توان از آن برای سفید کردن  پارچه جین کاغذی حاوی رشته های الاستین بدون از دست دادن خاصیت کشسانی استفاده کرد.

تکنیک های مبتنی بر لیزر برای ایجاد اثر محو شده استفاده می شود. علاوه بر این، می توان از این تکنیک برای ایجاد نقوش بر روی پارچه های جین نیز استفاده کرد.

درمان های شستشوی جین پایه ازن توسعه یافته است،در این فرآیند از گاز ازن به عنوان ماده سفید کننده استفاده می شود که به رنگ های نیل حمله کرده و از بین می برد تا ظاهری محو شده ایجاد کند.

روکش‌های کاربردی مانند پوشش‌های ضد باکتری، پوشش‌های محافظ در برابر اشعه ماوراء بنفش بر روی پارچه‌های جین اعمال می‌شوند تا عملکرد عملکردی پارچه‌های جین را بهبود بخشند.

برای افزایش دوام پارچه جین نازک تمام شده، نانوکپسوله سازی عصاره های گیاهی انجام شد و نتایج نشان داد که حتی پس از 30 بار شستشوی صنعتی، مقاومت خوبی در برابر میکروب ها وجود دارد.
همچنین گزارش شده است که استفاده از نانو خاک رس ظاهر قدیمی، دسته نرم، خاصیت ضد شعله و ضد باکتریایی را به پارچه های جین می بخشد.
  • منابع:
    1. Denim Fabrics: Recent developments
  • تبلیغات: 
    1. فروش این وسایل کشور را از فقر نجات داد!
    2. راه های مختلف شاد بودن!!!!
    3. 5 روش برای ثروت آفرینی با ذهن
    4. گل ارکیده ای که 60 متر رشد کرده است!